دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 سنجش کارایی مدیریت شعب بانک ملی با بهره گیری از تحلیل پوششی داده های سه مرحله ای

قسمتی از متن پایان نامه :

سابقه ارزیابی عملکرد

سابقه ارزیابی عملکرد به گذشته بسیار دور برمی گردد. مطالعات نشان می دهد که همواره در شکل گیری اجتماعات بشری تحت عنوان قبایل، پدیده تقسیم کار در بین اعضای قبیله و نیز ارزیابی عملکرد بصورت ابتدایی موجود بوده می باشد، به گونه­ای که افراد، موفق به دریافت پاداش و احتمالاَ ترفیع مقام نائل می شدند. نظام ارزیابی عملکرد بصورت رسمی، در سطح فردی و سازمانی از سال 1800 میلادی توسط رابرت اون در اسکاتلند در صنعت نساجی برای اولین بار مطرح گردید. بطوریکه کالاهای تولید شده با بهره گیری از چوب هایی در رنگ های مختلف درجه بندی شدند که این کار در واقع نوعی ارزیابی از کیفیت ستاده سازمان بوده می باشد. با رسمیت یافتن نظام ارزیابی عملکرد، تا به امروز تغییرات بسیاری در این نظام صورت پذیرفته می باشد. بطوری که می توان نظام ارزیابی را در طول سیر تاریخی آن به دو صورت سنتی و مدرن نظاره نمود.

سابقاَ ارزیابی عملکرد بر روی مقیاس های مالی مانند بازگشت سرمایه، فروش، سود، بدهی، و درآمد حاصل از سرمایه متمرکز بود. مقیاس های سنتی (مالی)  بطور کامل با صلاحیت ها و مهارت های شرکت هایی که مجبور به روبرویی با محیط کار امروزی هستند، همخوانی ندارد. پس مقیاس های مالی دارای یک کانون توجه کهنه و قدیمی می باشند. به علاوه این مقیاس های سنتی، تمایل به تمرکز روی شخص یا عملکرد دارند، نه به فرآیندهایی که در مرکز مدیریت قرار دارند. علاوه براین معیارهای سنتی عملکرد به واسطه کمبود مرکز و کانون استراتژی، دید کوتاه مدتی را فراهم می آورند، آن ها نظارتی یک طرفه دارند. به این معنی که آن ها افراد را بیشتر نگران می کنند تا اینکه عملکردشان را بهبود بخشند.

به این ترتیب انتقادهای زیادی بر سیستم های سنتی ارزیابی عملکرد وارد گردید که در نتیجه منجر به ایجاد سیستم های جدید در ارزیابی عملکرد گردید. این سیستم های جدید مانند ارزیابی متوازن، روش بالدریج، مدل تعالی عملکرد، تکنیک تحلیل پوششی داده ها و … نقاط ضعف سیستمهای سنتی را برطرف می کنند. در جدول 1-2 تفاوت عمده سیستم های ارزیابی عملکرد سنتی و جدید از دید محققان مختلف آورده شده می باشد.

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1هدف های پژوهش

هدف های اصلی:

مطالعه کارایی مدیریت شعب بانک ملی

هدف های فرعی:

  1. شناسایی شعبی که عملکرد آنها از حد مورد انتظار پایین تر می باشد.
  2. شناسایی متغیرهای موثر بر کارایی شعب ناکارا
  3. ارائه راهکار و پیشنهاد برگرفته از پژوهش به مدیریت بانک ملی ایران جهت بهره گیری از روشهای فوق